19th Ave New York, NY 95822, USA

Etätehtävä “Talouden tilanne”

talous2

Heinäkuun lähiopetuspäivillä jatkoimme kuvasarjojen kuvaamista, joten ei ollut yllätys, että etätehtäviksikin saimme kuvasarjoja – kaiken kaikkiaan kolme, teemoiltaan ja lähestymistavoiltaan täysin erilaista. Avaan jokaisen etätehtävän omaksi postauksekseen. Kuvia on paljon ja pelkään, että sivu kyykähtää kuvien määrästä.

Minun lähtökohtani “Talous-tehtävän” toteutukseen oli se, että olin menossa kesäloman viimeisenä lauantaina Kuopioon koiranäyttelyyn. Samalla reissulla oli pieni haave piipahtaa myös Ikeassa ostamassa tuikitarpeellisia tavaroita ja tarvikkeita – taulunkehyksistä tiskiharjoihin.

Mies tuumasi ennen lähtöäni, että lähden Ikeaan säästämään – ja ajatus hyppäsi kiitolaukalle. Solahdin oman teemani sisään sisustavana suomalaisena ihan täydellisesti. Otin kameran mukaan ja päätin hoitaa “Talous-tehtäväni” Matkuksen pihassa muurahaisten tavoin sisälle ja ulos rientäviä ihmisiä tarkkaillen.

Lähdin reissuun kahden lasin varustuksella, eli mukana oli Sigma laajempia kuvia varten ja Canonin 70-200 mm, jotta sain pinottua parkkipaikkamaisemaa kasaan.

Kuvatessa minuun iski taas jonkinlainen arkuus, eli ajattelin koko ajan päätyväni poliisiauton takapenkille, enkä siksi uskaltanut pyöriä aktiivisemmin ihmisten joukossa. En ollut ilmoittanut kenellekään kuvaamisesta, koska päätin valokuvaamisesta vasta viime tipassa. Isommissa kauppakeskuksissahan usein toivotaan, että kuvaamisesta ilmoitetaan etukäteen, vaikka periaatteessa kuvaaminen julkisella paikalla on sallittua ihan kenelle tahansa.

Todennäköisesti mitään ei olisi kuitenkaan käynyt, vaikka olisin kuvannut ihan ulko-ovella asti.

Teemani avaus

Kuluttaminen ei ole enää länsimaiselle ihmiselle perustarpeiden täyttämistä, vaan elämysten kokemista. Sisustamisesta ja shoppailusta on tullut harrastus ja elämäntapa, johon koko perhe osallistuu – vauvasta hauvaan. Facebook pullistelee sisustusryhmiä jokaisen tyylilajin harrastajalle: modernia ja skandinaavista Alvar Aaltoa, Artekia ja linjakkuutta ihaileville, rentoa ja värikästä bohoa etsiville, runsautta ja vaaleita sävyjä maalaisromanttisuutta kaipaaville.

Sisustusbuumiin vaikuttaa kotitalouksien aiempaa parempi taloudellinen tilanne. Se johtuu pitkälti sekä paremmasta palkkatasosta että entistä helpommin saatavasta lainarahasta. Sisustus- ja huonekaluliikkeet tarjoavat kodinsisustajalle muun muassa korotonta maksuaikaa ostoksesta kuin ostoksesta. Asenne kuluttamista kohtaan on muuttunut. Kotiin panostamista ei pidetä enää törsäämisenä.

Sisustuskulttuuri on nykyään kaikkien ulottuvilla kansainvälisten ketjuliikkeiden ansiosta. Kalliiden design-tuotteiden sijasta tavalliset suomalaiset sisustavat pääasiassa edullisesti. Trendien vaihtuminenkaan ei niin harmita, kun rahaa ei ole pistetty liikaa kiinni huonekaluihin tai sisustustavaroihin.

Kuvasarjassa suomalaiset rynnistävät vapaapäivänään säästämään ja viihtymään ruotsalaiseen kodin sisustamisen megatavarataloon Ikeaan.

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.