Maaliskuun lähiopetusviikonloppu

Maaliskuun lähiopetusviikonloppua odotin kuin kuuta nousevaa. Paperillakin aihe oli yksi mielenkiintoisimmista jo ennakkoon: Valokuvauksen tuotantoprosessin hallitseminen. Valaisukalusto, valon analysointi, valo ja valaisu studiossa ja miljöössä. Sama aihe jatkuu muuten ainakin osittain seuraavalla kerralla toukokuussa.

Perjantaina kävimme läpi pikaisesti kameran asetuksia studiokuvauksessa, studiossa käytettävää valaisukalustoa sekä valaisun perusteita. Opettaja oli poiminut etätehtävänä keräämiämme tuote- ja mainoskuvia esimerkeiksi ja analysoi niissä käytettyä valaisua. Täyttä asiaa viisi tuntia. Lauantain kuvaustehtäviin oli helpompi ryhtyä, kun oli joku käsitys, esim. miten mikäkin valonmuokkain valoon ja kuvaan vaikuttaa.

Lauantaina aamulla saimme vielä pohjustusta iltapäivän ryhmäkuvaustehtäviin ja lounaan jälkeen saimme käydä itse asiaan. Studioon ja väliaikaisiin “studiopisteisiin” oli tehty viisi erilaista tehtävärastia, ja koko porukka oli jaettu 3-4 hengen ryhmiin, yksi kullekin rastille. Kullakin rastilla ryhmä sai käyttää aikaa tunnin ja siinä ajassa piti rakentaa kuvaussetup (tehdä stailaus/etsiä kuvattava tuote, tehdä kuvan sommittelu ja valaisusuunnitelma) sekä ottaa kolme erilaista kuvaa. Jokainen ryhmän jäsen kuvasi vähintään yhden rastin sekä otti henkilökuvan. Kun rasti oli kuvattu, siirryttiin seuraavalle rastille.

Ekalla rastilla oli kuvauskohteena tuoli, toisella torso, kolmannella purjelaiva, neljännellä Leatherman ja viidennellä rastilla piti ottaa henkilökuva. Meidän ryhmä (Lasse, Leena ja minä) oli nro 3, eli aloitimme purjelaivasta. Purjelaivarastin kuvasi Leena ja siinä meillä meni kuvaussetupin rakentamiseen lähes tunti. Käytimme liikaa aikaa yksityiskohtiin, ja kuvaamiselle jäi turhan vähän aikaa (jouduimme paikkomaan tätä rastia vielä lopuksi, kun muut rastit oli jo kuvattu).

Leathermanin kuvasi Lasse ja edellisestä rastista viisastuneena rakensimme kuvaussetupin nopeammin (tosin se oli yksinkertaisempi – vähemmän elementtejä jne.). Harmaa lauta ja kuivuneita lehtiä. Koivuhalko ja kuivuneita lehtiä.

Minä kuvasin tuolin. Lasse oli löytänyt jostain koululta hehkuvanpunaisen kromijalkaisen tuolin ja kun näin sen, ensireaktio oli itkupaniikki. Olin ihan varma, että en hallitse kromin kiiltoja edes keskinkertaisesti (ympäröivä miljöö peilautuu kromiin kuin peiliin ja suurin työ tuommoisen tuolin kuvaamisessa oli heijastusten blokkaaminen). Lopputuloksesta tuli kuitenkin ihan hyvä – tuoli oli sikamageen värinen studiovaloissa ja pomppasi valkoiselta taustalta esiin kuin veripisara lumihangessa. Yllättävää oli, että tuolin väritys toimi myös gradientilla tummalla taustalla. Ja ilman studiosalamaa, pelkässä vallitsevassa valossa. Supersuperhappy. Artikkelikuvan tuoli on kuvattu vallitsevassa valossa. Pistän projektikuviin kaikki tuolivaihtoehdot.

Leena sai kuvata vielä riettaan torson ja henkilökuvat otimme toisistamme vuorotellen.

Sunnuntaiaamuna käytimme kolmisen tuntia edellisen päivän tehtäväkuvien käsittelyyn sekä muutamaan uuteen kuvankäsittelykikkaan. Minä sorruin perisyntiini eli turhan pikkutarkkaan väkertämiseen roskienpoiston parissa ja aika kävi vähiin viimeisen tuolikuvan editin kanssa. Keksimme nimittäin kuvauksen lopussa virittää tuolin vielä kallelleen rautalangan avulla. Yhdestä kulmasta piti poistaa tuolia paikallaan pitävä käsi ja toisesta reunasta puomi ja rautalanka. Ja sitten ne helkkarin rypyt ja roskat lattialta. Jätin homman kesken, koska en vaan enää jaksanut enkä koulutuntien puitteissa kerennytkään.

Tuote- ja mainoskuvaamiseen jäi kytevä nälkä, mutta henkilökuvauksesta en tykkää yhtään. Se ei vaan oo mun juttu. Sitä seuraavalla lähiopetuskerralla, joten ajatukset on yritettävä kääntää positiivisen suuntaan.

 

Jaa postaus